. Na een ontspannen, nou ja ontspannen is een groot woord met die smalle en bochtige wegen, rit langs de zuidkust van Ierland komen we aan in Cobh. Het kleurrijke havenstadje ligt tegen de heuvel geplakt, met uitzicht op een van de grootste natuurlijke havens ter wereld. Hier hangt geschiedenis in de lucht.

In 1912 ligt de Titanic pal aan de kade van Cobh — toen nog Queenstown geheten. Dit is haar allerlaatste aanleghaven. 123 passagiers stappen hier op. Tijdens de Titanic Experience in het oude White Star Line-kantoor krijgen we een ticket op naam van een echte reiziger. Meteen worden we meegezogen in het verhaal.
De verschillen tussen de klassen zijn schrijnend. Een eerste klas-ticket zou vandaag zo’n 70.000 dollar kosten, een derde klas-ticket 700. De luxe en het vooruitzicht op een beter leven voor sommigen; de hoop en onzekerheid voor anderen. Hier aan de kade wordt het voelbaar.
Cobh is niet zomaar een stadje. Eeuwenlang vertrekken hier schepen vol Ierse emigranten, op zoek naar een toekomst elders. Deze haven is een poort naar de wereld en een afscheidsplek vol tranen, dromen en onbekende bestemmingen.
Na het museum klimmen we omhoog naar de imposante St. Colman’s Cathedral. Van binnen is het stil en indrukwekkend, van buiten heb je een weids uitzicht over de haven. Daarna slenteren we langs de beroemde Deck of Cards een bonte rij huizen die in een schuine lijn omhoogloopt als een schilderij.
In het park klinkt muziek uit de muziektent. Kinderen rennen over het gras, mensen lachen, drinken koffie of Guinness luisteren en zingen mee. Het is gezellig druk. Cobh leeft, toen, en nu.
Veel mensen denken dat de Titanic een route langs Spitsbergen nam. Juist?
De Titanic voer geen noordelijke route, zoals soms wordt gedacht. Geen omweg langs Spitsbergen of poolijs — ze volgde de gebruikelijke trans-Atlantische route van Southampton naar New York, via Cherbourg en Queenstown (nu Cobh).
Maar in het voorjaar van 1912 gebeurt iets zeldzaams: een ongewoon groot aantal ijsbergen breekt los van Groenlandse gletsjers en drijft via de Labradorstroom veel zuidelijker dan normaal. Zo ver zelfs, dat ze precies op de drukbevaren scheepsroutes terechtkomen.
En dus was het geen roekeloosheid, geen bizarre routekeuze — maar pure pech. De Titanic voer op volle snelheid, zoals gebruikelijk, en liep een drijvende kolos van ijs tegen het lijf, op een plek waar dat in andere jaren waarschijnlijk geen probleem was geweest.
Een ramp, geboren uit routine én toeval.

mogge Harry
nee die mooie weggetjes zijn niet echt ontspannend te rijden hé
nu zag ik die fietser eens vanuit een auto , dus nu weet ik wat men zag toen in die mooie weggetjes fietste 😁
een prachtig bruisend stadje met een flinke geschiedenis waarin een flinke pech
je bracht het weer schitterend in beeld
geniet de dag
LikeLike
Dank je Karel. Jij ook een goede dag.
LikeGeliked door 1 persoon
Een stad met geschiedenis, en je video een lust voor het oog🤓
LikeGeliked door 1 persoon
Zo”n bezoek, waar je zelf mee in het verhaal zit, kruipt wel in je kleren. Ik werd er even stil van.
Mooi filmpje.
LikeLike
Het blijft een interessant verhaal, spannend ook. Je zou haast zeggen: echt iers. 😉
LikeLike
Ik val in herhalingen maar het kan ook niet anders. Je verhaal … mooi beschreven, je filmpje … indrukwekkend.
LikeLike
En dat verhaal is echt gebeurd, vreselijk! Gelukkig klinkt je muziek opwekkend, dat maakt de andere beelden mooi
LikeLike
Ja dat was vreselijk en alles in een uur tijd.
LikeLike
Mooi stadje met een indrukwekkende kathedraal. Cobh zal wel altijd verbonden blijven aan de Titanic. Het blijft een bijzonder verhaal.
LikeLike
Ja, echt een ramp door pech
LikeGeliked door 1 persoon
Mooi stadje zo met geschiedenis….. ja verhalen gaan soms een eigen leven leiden
LikeLike
Vooral in mijn hoofd
LikeGeliked door 1 persoon
Nou dat kan ook leiden tot mooie verhalen toch……
LikeLike
Zeker,
LikeGeliked door 1 persoon