Kampeerauto, dat is het magazine van de grootste camperclub van Europa. Als ik zie dat het blad weer eens in de brievenbus ligt komt er onwillekeurig een glimlach op mijn gezicht. Leuke reisverhalen, nieuwtjes op campergebied, tips en veel meer. Natuurlijk maar dat is met elk blad zo staat het vol reclame. Nu staat sinds kort er een nieuwe rubriek in het blad. In deze rubriek komen mensen in beeld die kort geleden een nieuwe camper hebben aangeschaft.

Nu ben ik nog van het ouderwetse camperen. Een niet te grote camper waar ik nog een beetje het gevoel van kamperen mee heb. In het vorige nummer stelde een echtpaar hun camper voor. Hun wens voor de nieuwe camper was, we doen geen concessies meer aan ruimte en kwaliteit. Zo kwamen ze uit op de luxe Carthago Chic C line met Mercedes als basis.

We praten dan over een camper van, 191 duizend 128 euro. Maar dan heb je ook wat.

Neemt u hem zo mee of zal ik hem inpakken?

Deze maand staat er weer een echtpaar in het blad met hun nieuwe camper. In 2020 huurde dit paar een camper en dat beviel wel. Wat doe je dan dan koop je er een en niet zomaar een, het werd een nieuwe Hymer B-ML 780. Zegt mij niet zo heel veel maar deze camper beviel toch niet helemaal. In anderhalf jaar moest hij wel twintig keer terug naar de dealer. Dat geeft geen vertrouwen. Weg met deze en gaan voor een andere nieuwe. Het wordt een Concorde Charisma 910 LI. Volgens de eigenaar rijdt hij fantastisch. alles zit erin en je hebt de ruimte. Het is ook geen lichtgewicht. Leeg weegt hij al 5708 kg en je kan veel meenemen want hij mag bijna 7500kg wegen. Deze camper kost

€ 416.448,00
Foto caraworld.de

De eigenaar kreeg wel een korting van 34.000 euro. Oké dat dan weer wel. Is dit nu de perfecte camper. Volgens de eigenaar, het aller prettigste is ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Het comfort van thuis en een stijlvol interieur. Zijn er ook nog minpunten? Ja, de kachel is onvoldoende, constant foutmeldingen van de controle lampjes, dan werkt bv de cruisecontrol niet meer en een maar matige afwerking door de fabriek. Het verbruik van zo’n kolos is natuurlijk ook niet niks, 1 op 6,5.

Verandert de camperwereld?

Ik denk het wel. Ik ben nu zo’n 16 jaar bezig met camperen. In die begintijd kwam ik niet zoveel grote campers tegen. Dat is nu wel anders. Vooral op de snelwegen zie ik steeds grotere campers. In de verte zie ik een bus aankomen maar als hij wat dichterbij komt blijkt het geen bus maar een camper te zijn. Bijna geen verschil. Ik heb eens een foto op Facebook geplaatst van zo’n hele grote kanjer die naast mij kwam staan. Het beetje uitzicht dat ik had was compleet verdwenen. Nou dan krijg je wat over je heen hoor. Jaloers zeker, die mensen hebben er hard voor gewerkt, zeikerd en nog meer van dat soort dingen. Ben ik jaloers? Nee, integendeel. Laat mij maar lekker in mijn oude en vertrouwde Sprintertje camperen. Ik kan op de kleinste wegen rijden, onverhard op de mooiste vrije plaatsen komen. Dat kan echt niet met zo’n hoog, breed en lang gevaarte.

Conclusie.

Ook in de camperwereld zie je een tweedeling. Een nieuwe groep camperbezitters die graag groot en comfortabel willen reizen. Verblijven meestal op camperplaatsen en campings. Dan is er ook nog een groep die graag vrijheid wil. Veel (zelfbouw) campervans met jonge mensen die er in leven en werken en natuurlijk behoorlijk wat oude rotten in camperland die ook van zwerven houden. Er is ook nog een tussengroep, je ziet ook steeds meer half intergralen. Ook deze staan voornamelijk op camperplaatsen en campings. Niets mis mee en zo doet ieder het ding dat het beste bij hem/haar/het past.

Het heeft wel wat consequenties. Campings en camperplaatsen moeten hun plaatsen aanpassen aan het grote gewicht en de lengte van deze grote campers met als gevolg vaak hogere prijzen. Terecht natuurlijk want alleen de zon gaat voor niets op. Mijn idee is is om net te doen als in havens waar boten betalen voor de lengte die ze innemen. Maar goed dat is een ander verhaal.

De eigenaar van die grote camper ziet er uit als een man waar ik weleens gezellig een lekker biertje mee wil drinken maar de kans is klein dat ik hem onderweg tegenkom. Wij staan op verschillende plekken. Tik op de foto voor vergroting.

(Bron; kampeerauto, foto’s caraworld.de en eigen werk)