Feiten en wetenschappelijk onderzoek doen er niet meer toe. De “weetjes” van influencers die, zonder wetenschappelijke achtergrond, hun persoonlijke meningen als feiten presenteren die doen er toe. Deze zelfbenoemde “experts” verspreiden via sociale media, gezondheidsadviezen en informatie die vaak haaks staan op gevestigde wetenschappelijke inzichten. een paar voorbeelden:

Sommige influencers raden het gebruik van zonnebrandcrème af, wat kan leiden tot een verhoogd risico op huidbeschadiging en huidkanker. 
Er wordt geadviseerd om hormonale anticonceptie te vermijden ten gunste van natuurlijke methoden, die minder betrouwbaar kunnen zijn en ongewenste zwangerschappen tot gevolg kunnen hebben. Gevolg? Er zijn sinds deze bewering nog nooit zoveel ongewenste zwangerschappen geweest.

Hun adviezen, zoals het promoten van onbewezen therapieën bereiken miljoenen volgers en ondermijnen het vertrouwen in de wetenschap. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je de producten die van levensbelang zouden zijn, bij of via hen aanschaft. Dit fenomeen wordt versterkt door algoritmen die gebruikers in een filterbubbel plaatsen, waardoor ze voornamelijk informatie ontvangen die hun bestaande overtuigingen bevestigt. Het plaatje dat ik tegenkwam laat dat zo mooi zien.

De kleine wereld