Het is de dag voor Pasen. We zijn de eerste dag met kinderen en kleinkinderen bij elkaar op een camping. Gezellig. Er moeten nog wat inkopen gedaan worden om de inwendige mens zoet te houden. Als ik door de supermarkt loop is zoet niet zo’n probleem om te vinden. De winkel ligt nog vol met paasartikelen. Bergen chocolade-eieren, meterslange rijen met paashazen in glanzend folie, felgekleurde snoepzakken, mierzoet gebak en natuurlijk de imitatie van de kerststol, het paasbrood. Alles schreeuwt, koop mij.

Is dit wat we zijn gaan vieren? Paasfeest als suikerfeest?

Ik krijg het idee dat zeker 90% wat hier te koop is onder de noemer ongezond valt. Bewerkt, verpakt, overgezoet. Een paradijs voor de snelle trek, maar een woestijn voor wie gewoon iets gezonds zoekt.

Het is natuurlijk verleidelijk en de neurowetenschappers werken goed samen met de marketeers. Je komt er niet makkelijk onderuit als je door zo’n winkel struint. Natuurlijk ga ik ook weer voor de bijl, zo’n paasstol met een pond spijs erin van 4,99 voor 2,99. Ik zie de opvallende prijskaart met 4,99 vet doorgestreept maar mijn brein leest, die moet je nemen, dat is zo’n koopje. Ik scan de doos en krijg direct een speciaal toontje te horen dat zegt, dat doe je goed.

Pasen is van oorsprong een lentefeest waar de wedergeboorte van de natuur gevierd wordt. We staan stil bij het nieuwe leven. Misschien ook wel bij mijn voornemen om niet alles verpakt in de supermarkt te kopen maar meer “gezonde” dingen uit de buurt.

Net zoals aan het begin van het nieuwe jaar is Pasen ook een goed moment om de toen gemaakte voornemens weer een aan te scherpen.

Warme groet, fijne paasdagen en een glimlach.