Benzine of toch diesel?

Rijdend op de Duitse autobahn verschijnt er een geel driehoekje op mijn dashboard. Mijn tank bijna leeg. Toevallig dat op hetzelfde moment de GPS aangeeft dat ik de snelweg moet verlaten en verder binnendoor moet rijden naar Neustad am Weinstrasse.

Al snel zie ik een Essopomp en ga even tanken. Nu wil het geval dat Sprintertje de laatste tijd wat moeite heeft met de diesel. Misschien een keer wat vervuilde getankt. Ik besluit om daarom dan ook maar de duurdere variant te tanken. Kenners zeggen dat dat beter is. Nu ben ik geen “kenner” maar vertrouw op wat ik gelezen heb.

In een oogopslag zie ik twee handvaten met diesel staan en pak de duurdere versie. Meestal tank ik 50 liter om het gewicht van de CamperVan te beperken.

Na 24 liter kom ik erachter dat het geen diesel is maar de duurste benzine.

Help. Door mijn dyslexie las ik niet het woord dat er stond, dieser, maar zag het als diesel.

Mijn lief checkt direct internet, wat te doen bij verkeerd tanken. Absoluut niet starten, de brandstof moet eruit. Gelukkig is er naast de pomp een garage dus dat moet snel opgelost zijn, even leegpompen dan weer echte diesel erin en verder.

Eerst 20 minuten wachten want de garagehouder is lunchen. Intussen natuurlijk wel deze 24 liter betalen bij een nogal norse dame.

Ik moet ook weg bij die pomp. Ja maar ik mag niet starten. De weg loopt wat naar beneden en ik kan hem net voor een bocht in de berm zetten.

Het is kwart over een en de lunchtijd zit erop. De garagehouder loopt mee naar Sprintertje en zegt, dat kan ik niet verhelpen, hij moet afgevoerd worden naar een punt waar het wel kan.

Oei, Aveco de verzekeringsmaatschappij maar bellen. Dat gaat goed, ik krijg ene Pim aan de telefoon en die vraagt mij het hemd van het lijf, bij wijze van spreken natuurlijk want ik heb met dit warme weer natuurlijk geen hemd aan.

Pim neemt contact op met zijn Duitse collega’s en het komt allemaal goed. Hij eindigt het gesprek met de wijze raad om in ieder geval niet de motor te starten.

Het is inmiddels 13:32.

Wachten en telefoon bij de hand houden.

14:58 uur SMS van Aveco.

Door de grote drukte duurt het nog 90 minuten voor er een afvoer auto komt.

16:15 uur

Hé hé daar is de auto dan. Met veel moeite wordt Sprintertje op de auto gehesen maar helaas hij is te zwaar. Hij moet er weer af. Dat is niet zo makkelijk want ik mag de motor niet laten lopen. Uiteindelijk staat Sprintertje weer op straat maar een stuk ongelukkiger. Hij staat schuin met z’n neus op de smalle weg.

Stuurt je bedrijf nu een grotere auto vraag ik aan de sacherijnige bestuurder?

Dat weet ik niet hoor, bel de verzekering maar, misschien huurt die ons bedrijf dan wel weer in.

16:25 uur

Weer Aveco gebeld. Ik krijg een dame aan de telefoon.

Wat vervelend nou meneer, ik neem direct contact op met de afdeling Duitsland en dan is het zo geregeld.

17:35 uur

Gezellig weer een SMS van Aveco. Er komt een nieuwe hulpdienst.

19:35 uur. Nog steeds niets, maar weer bellen met Aveco.

Weer een andere vriendelijke dame.

Wat vervelend nou meneer, ja het is zo ontzettend druk ik neem weer contact op met de Duitse hulpdienst en u hoort nog.

Ik voel mij ondertussen net Henk Elsink met “in de lift”.

Ik zie het niet meer zitten en mijn lief zegt, zullen we de ANWB bellen? Daar zijn we ook lid van.

ANWB gebeld en die nemen contact op met hun zuster organisatie, de ADAC.

Het is inmiddels,

20:00 uur

21:15 ADAC belt en zegt het duurt nog anderhalf uur.

22:07 Ik heb inmiddels weer contact met Aveco, een heel vriendelijke Pedro.

Hij ziet het somber in en we kunnen naar een hotel gaan om te overnachten en een maaltijd nemen.

Het probleem is dat we op een onmogelijke plek staan en Sprintertje echt niet alleen daar laten.

22:24 ADAC belt, het duurt zeker nog 20 minuten en dan belt Pedro weer, het onmogelijke gebeurt toch, er is een grotere sleepwagen onderweg. OEI, wat nu, er zijn er twee onderweg. een van de ADAC en een van Aveco. Wie wint de wedstrijd?????????

Het is Aveco, er komt een gigantische oplegger aanrijden met daarin een zeer sympathieke man, hij heeft z’n echtgenote ook meegenomen.

Snel de ADAC gebeld dat het niet meer nodig is.

Sprintertje wordt op de auto gehezen en mijn lief en ik blijven tijdens de rit van 55 km erin zitten. Heel hoog boven op de vrachtauto. De man rijdt heel rustig.

Het is 00:30 als we afgezet worden bij een Mercedes dealer in Zweibrucken. Twaalf uur verder.

We hadden van Aveco ook een taxi kunnen nemen naar Zweibrucken maar ja weer wachten tot er eindelijk een taxi komt en zo hoog op die vrachtwagen in ons eigen Sprintertje heeft toch ook wel wat.

Wat nu het meest bizarre van dit verhaal is dat de man van de sleepdienst vertelde, de hele dag geen rit te hebben gehad en dan s’ avonds erop uit moet en wij maar wachten.

We slapen uitstekend op de “gratis camperplaats” voor de Mercedes dealer. Om 9 uur gaan we naar binnen en moeten weer wachten. De man die er over gaat is nog even onderweg. Het is zaterdag. De man komt eindelijk binnen en staat ons te woord. Ik leg uit wat er aan de hand is en de man zegt doodleuk, daar kunnen we hier niets aan doen. Dat meen je niet, we zijn speciaal hier afgezet en het is door de verzekering geregeld.

Overleg met een collega. Hij komt terug en zegt het kan wel maar er moet met baar geld betaald worden. Wat gaat het kosten? Zo tussen de twee en driehonderd euro. Sprintertje wordt door een paar potige mannen de garage ingeduwd en mijn lief en ik gaan een paar uur Zweibrücken in.

Ken je het verhaal van de boter? Daar vielen wij vol met onze neus in. Het is feest in Zweibrücken, een soort uitmarkt. Corona? Ja en nee. Mensen die elkaar tegen komen omarmen elkaar maar de leden van de plaatselijke harmonie die een concert geven staan wel keurig anderhalve meter uit elkaar. Het is een leuk stadje en als we geen “pech” hadden gehad waren we er nooit gekomen.

We gaan op weg naar Brackenheim waar onze vrienden al een nacht zijn. We zijn precies 24 uur verder. De telefoon gaat en daar is weer de aardige dame van Aveco. Wat een toestand, als pleister op de wonde mogen we toch nog voor 75 euro gaan dineren.

Zweibrücken

14 Comments on “Benzine of toch diesel?

  1. Haha ja de vergelijking met “de lift” zo treffend. Dat was echt om te lachen, voor jullie niet echt. Maar gelukkig goed gekomen en weer lekker op weg. Veel plezier

    Geliked door 1 persoon

  2. Verhaal roept herinneringen op.
    Een jaar of vijf geleden wilden we, om tijd te besparen, miet op zondagmorgen, maar op zaterdag in de namiddag richting zuiden vertrekken. Om zeven uur, bij de Belgisch – Franse grens, nog even volgooien. En jawel hoor in plaats van diesel benzine.
    Omdat we, auto en caravan, een flink deel van het drukke tankstation blokkeerden en er toch wel een beetje, voor een paar honderd meter, diesel in de leidingen zou zitten hebben we een plaats op de, achter de pompen gelegen, parkeerterrein gezocht.
    ANWB gebeld, en binnen een kwartier kwam er een reactie van de Belgische wegenwacht: “Awel mijnheer we gaan u helpen. We kunnen u nu afslepen naar een garage met de juiste apparatuur, maar het gaat tot maandag duren eer ze daar aan het werk gaan. En ik kan u maandagmorgen op laten halen en u dan naar de garage laten brengen.”
    We hebben voor het laatste gekozen. Twee nachten gratis kamperen en bovendien een winkel in de buurt.
    Maandagmorgen klokslag half acht reed de auto van de Belgische wegenwacht de parkeerplaats op. Auto er op en de caravan er achter.
    In de garage werden snel en vakkundig geholpen en na twee uur konden we de reis weer voortzetten.
    Ik schrijf dit Harry om aan te geven dat je niet de enige bent.

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: